Arjen helmiä

Arjen helmiä

sunnuntai 1. marraskuuta 2015

Mistä nimi Herkkä elämä?

Viime keväänä olin ajamassa kotiin vanhainkodilta, jossa olin tehnyt viikon mittaisen sairaanhoitajan sijaisuuden. Ilta-aurinko loi kauniit säteet tuulilasiin ja puita koristivat pienet, vihreät nuppuset. Kevät, tuo uuden alku, ajattelin. Olin viimeisessä risteyksessä kääntymässä kotipihaan, kun tein päätöksen. Alan kirjoittaa blogia ja kerron avoimesti ja realistisesti sairastumisestani. Kun sahasin autoa parkkiruutun (ja siinähän kesti) ajatus nimestä ennätti syntyä. Herkkä elämä.

Varmaan aavistattekin, että nimi liittyy vahvasti herkkiin silmiini ja elimistööni. En kestä mitään kemikaaleja, myrkkyjä, liimoja, käsittelyaineita, lääkkeitäkin huonosti. Jo lapsena pörröiset lelut saivat kasvoni milloin sinertävän ja milloin punertavan kukertaviksi. 5-vuotiaana minulle määrättiin ensimmäinen penisilliinikuuri sillä seurauksella, että sain niin valtavan anafylaktisen sokin, että meinasin menehtyä vanhempieni käsiin. Olisi todella mielenkiintoista tietää, millaiseen jonoon DNA:ni ovat järjestäytyneet, kun elimistöni on näin herkkä? Joku molekyyleistä taisi ymmärtää väärin, että kyseessä ei ollut parijono.

Blogini nimellä on myös toinen merkitys. Olen nimittän ihmisenäkin herkkä. Nauran herkästi ja lukiossa olimmekin ystäväni kanssa ihan tunnettuja kovaäänisestä kikattamisesta. Taisimme jopa saada Potkiaisissa Vuoden nauraja-palkinnot, sillä käytävillä kaikui yhden jos toisenkin kerran meidän hyväntuulinen nauru. Toisaalta liikutunkin vähästä. Ihan jo pelkään tyttäremme ensimmäisiä joulu- ja kevätjuhlia. Voin jo nähdä ilmeikkään tyttösemme touhuamassa lavalla tonttulakki päälaella ja sukkahousut makkaralla. Nessut ovat tuolloin tälle äidille enemmän kuin tarpeen.

Haluan kertoa teille Hyvät Lukijat blogini avulla, millaista on herkän elämä eli Herkkä elämä. Aina se ei ole helppoa, mutta rikasta kyllä. Tervetuloa mukaan!


Kuva: Mikko Laitinen



4 kommenttia:

  1. <3 kiva kuulla mistä blogisi nimi juontaa <3 mä olen myös aika herkkis, niin kropaltani (en toki samassa mittakaavassa kuin sinä) kuin sitten luonteeltanikin.

    VastaaPoista